menusearch
khatevizhehnews.ir

شرط و شروط گزینه مشاور امنیت ملی بایدن برای ایران یا دلبستگان به برجام!

جستجو
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۳:۳۳:۴۳
۱۳۹۹/۹/۱۰ دوشنبه
(0)
(0)
شرط و شروط گزینه مشاور امنیت ملی بایدن برای ایران یا دلبستگان به برجام!
 شرط و شروط گزینه مشاور امنیت ملی بایدن برای ایران یا دلبستگان به برجام!

مادامی که اصلاح طلبان در کشور و قشرهایی از اهالی دانشگاه و اقتصاد در انتظار گشایشی اقتصادی - اجتماعی در ایران به سبب بر سر کار آمدن بایدن بودند؛ یک خبر به ناگاه همگان را شوکه کرد: ترور یکی از دانشمندان هسته ای و از مقامات بلندپایه ایران: دکتر فخری زاده!؟ حال توپ در زمین ایران بود که آیا انتقام خواهد گرفت یا خیر!؟

 

مدام پیام هایی مبنی بر خویشتن داری ایران نسبت به این عمل غیر انسانی از این سو و آن سوی دنیا و حتی محافل مختلف ایران برای رهبران ایران ارسال می‌شود. در این بحبوحه، سخنان شخصی که بنظر می‌رسد مشاور امنیت ملی بایدن نیز بشود نیز بسیار جالب توجه و تامل بر انگیز است. ایشان برای بازگشت مجدد امریکا به برجام برای ایران شرط و شروط گذاشته اند.

 

گزارش روزنامه نیویورک تایمز

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به وعده های جو بایدن درباره بازگشت به توافق هسته ای ایران نوشت، «جیک سالیوان» گزینه تیم بایدن رئیس جمهور احتمالی بعدی آمریکا و کسی که در مذاکرات محرمانه با ایران قبل از آغاز مذاکرات منتهی به برجام نقش داشت در سخنرانی خود در دانشگاه مینه سوتا در روز چهارشنبه گذشته گفته، «این کاملا به ایران بستگی دارد.»

وی همچنین گفته، «اگر ایران موافقت کند که به تعهداتی که نقض کرده است بازگردد و آماده پیشبرد مذاکراتِ با حسن نیت برای توافق های بعدی باشد، آقای بایدن هم آماده است همان کار را انجام دهد.»

سخنان سالیوان در حالی مطرح می‌شود که دولت آمریکا طرفی بوده که برجام را ترک کرده نه ایران.

 

اعتراف نیویورک تایمز به نقش بایدن در حمله سایبری به تاسیسات هسته ای ایران

نیویورک تایمز در ادامه به این مساله اشاره می‌کند که، هرچند که جو بایدن از توافق هسته ای ۲۰۱۵ حمایت کرده است اما او در تصمیم گیری در زمینه حمله سایبری به تاسیسات هسته ای نطنز در سال ۲۰۱۰ نیز دخیل بوده است.

در سال ۲۰۱۲ رسانه های آمریکایی فاش کردند که ویروس «استاکس نت» برای عملیات مخرب علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران مستقیما به دستور «باراک اوباما» رئیس جمهور وقت آمریکا طراحی و اجرا شده بود. جو بایدن در آن زمان معاون رئیس جمهور آمریکا بود.

درحالیکه گمانه زنیها درباره اقدامات احتمالی بایدن برای بازگشت آمریکا به برجام با توجه به وعده های انتخاباتی وی ادامه دارد، «وندی شرمن مذاکره کننده ارشد سابق آمریکا می‌گوید که این توافق یک شبه احیا نمی‌شود.»

شرمن اخیرا در مصاحبه ای در پاسخ به این سؤال که آیا برجام با توجه به خروج ترامپ از آن، برای آمریکا باقی مانده تا دولت احتمالی بایدن بتواند به آن بازگردد گفت: «هیچ شکی نیست که برنامه جامع اقدام مشترک اکنون مانند زمانی که از آن خارج شدیم نیست، اما اقداماتی که ایران انجام داده تقریباً قابل بازگشت است. آنچه رئیس جمهور منتخب، بایدن گفته این است که اگر ایران بار دیگر از این توافق به طور کامل تبعیت کند دولت او نیز به این توافق بازخواهد گشت. اما این اتفاق ساده نخواهد بود.»

 

منبع:

وبگاه خبری الف

هدر سایت
پرسش های متداول
کیان محل | سرویس خبری محله کیانشهر تهران در خبرگزاری خط ویژه
آخرین اخبار
به وقت غزه

به وقت غزه

۰۲/۱۲/۲۹