menusearch
khatevizhehnews.ir

موج خشم مردم امریکا:برکناری ترامپ خواسته مردم این کشور

جستجو
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۵:۵:۴۶
۱۳۹۹/۳/۱۵ پنج شنبه
(0)
(0)
موج خشم مردم امریکا:برکناری ترامپ خواسته مردم این کشور
موج خشم مردم امریکا:برکناری ترامپ خواسته مردم این کشور

 

موج خشم و انزجار جهانیان در اعتراض به قتل شهروند سیاهپوست آمریکایی

تهران- ایرنا- قتل «جرج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس سفیدپوست این کشور، واکنشهایی مختلفی در جهان از آمریکای شمالی گرفته تا آمریکای جنوبی، آسیا و قاره اروپا به دنبال داشته و با موجی از انزجار و اعتراض عمومی همراه شده است.

اعتراضها در مورد مرگ جورج فلوید که با رفتار غیرانسانی پلیس سفیدپوست شهر مینیاپولیس جان باخت، ابعاد گستردهتری یافته و نه فقط سراسر ایالات متحده را در برگرفته بلکه به دیگر نقاط جهان نیز کشیده شده است.

باراک اوباما رئیس جمهوری سیاهپوست پیشین آمریکا در واکنش به قتل جورج فلوید توسط پلیس سفیدپوست مینیاپولیس در ایالت مینهسوتا، گفت: این مرگ در آمریکای ۲۰۲۰ نباید عادی انگاشته شود؛ من و میلیونها نفر دیگر، اندوه ناشی از مرگ فلوید را به اشتراک گذاشتیم.

به گفته اوباما، مقامهای ایالت مینهسوتا باید اطمینان دهند مرگ فلوید به طور کامل بررسی میشود و در نهایت، عدالت اجرا خواهد شد.
وی افزود: باید برای ایجاد هنجار جدید همکاری کنیم که در آن میراث رفتارهای متعصبانه و نابرابر، دیگر به نهادها یا قلب ما صدمه نمیزند.

جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ نیز با انتقاد از از اقدام دونالد ترامپ در تهدید معترضان به «شلیک به آنها» به تبعیضنژادی نظاممند در این کشور اذعان کرد و خواستار تلاش برای ریشهکن کردن تبعیض و خشونتهای نژادپرستانه در آمریکا شد.

همچنین رادیو مونترال کانادا به نقل از «جاستین ترودو» نخست وزیر این کشور اعلام کرد، بسیاری از کاناداییها با نگرانی، بهت و وحشت اخبار ناآرامیها در آمریکا، نژادپرستی و خشونت پلیس ایالات متحده را دنبال میکنند. نژادپرستی واقعیتی است که نه فقط در آمریکا بلکه در کانادا نیز وجود دارد.
«جاستین ترودو» با انتقاد از نژادپرستی در آمریکا از شهروندان این کشور خواست با اتحاد و همبستگی با نژادپرستی مقابله کنند.

به گزارش خبرگزاری پرنسالاتینا، «برونو رودریگز» وزیر امور خارجه کوبا، کشته شدن وحشیانه شهروند سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس این کشور را محکوم کرد.
وی در صفحه توئیترش نوشت: جورج فلوید نمُرده، او به طور وحشیانه کشته شد. متاسفانه این روایتی است که آفریقایی_آمریکاییها میدانند.

در همین حال «خورخه آرئاسا» وزیر خارجه ونزوئلا نیز پیام خشونتآمیز دونالد ترامپ به دنبال مرگ شهروند سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس این کشور را محکوم کرد و آن را نتیجه پیروی از فلسفه خشونت دانست.
آرئاسا به موضعگیری ترامپ مبنی بر اینکه معترضان به قتل یک سیاهپوست را در شهر مینیاپولیس اوباش دانست و تهدید کرد، هدف تیراندازی نیروهای پلیس و ارتش قرار خواهند گرفت، واکنش نشان داد.

ترامپ دو روز پیش در توئیتی از کشته شدن جرج فلوید در هنگام بازداشت توسط نیروهای پلیس مینیاپولیس ابراز تاسف کرده بود. در حالی که ترامپ پیش از این در مورد خشونت سفیدپوستان علیه رنگین پوستان، یا از پلیس دفاع و حمایت و در غیر این صورت سکوت اختیار میکرد.

جمعی از نمایندگان پارلمان انگلیس با صدور بیانیهای، آنچه رفتار نژادپرستانه دولتها در جهان با اقلیتهای نژادی خواندند را به باد انتقاد گرفته و تصریح کردند که از مرگ شهروند سیاهپوست آمریکایی، به دست پلیس سفید پوست، چشمپوشی نخواهند کرد.
در این بیانیه آمده است: ما در کنار خانواده، دوستان و هممحلهایهای «جورج فلوید» در مینیاپولیس ایستاده و نمیتوانیم از مرگ او به عنوان یک سیاهپوست غیرمسلح چشمپوشی کنیم.

امضاکنندگان این بیانیه، مرگ فلوید را در بخشی از تاریخ محرومیت اجتماعی و استثمار اقتصادی آفریقاییهای آمریکا تعبیر و تاکید کردند: ما بهعنوان جنبش ضد امپریالیستی تصدیق میکنیم که آمریکا بر پایه سلطهگری و بردهداری از آفریقاییها بنا شده و از این منظر، شانهبهشانه همه آنهایی که در این کشور و سراسر جهان از خشونت تبعیضامیز دولتی به ستوه آمدهاند، ایستادهایم.

نمایندگان پارلمان انگلیس که خود را عضو پویش سوسیالیست مینامند خاطرنشان کردند: اینک مهم است که ما در انگلیس درک کنیم، از آفت رفتار تبعیضآمیز دولتی مبرا نیستیم. سیاهپوستان انگلیسی نیز به طور نامتناسب از رفتار خشن پلیس رنج میبرند و تعداد آنها نسبت به دیگر اقلیتهای نژادی بیشتر است.

سازمان ملل نیز به کشتار سیاهپوستان در آمریکا واکنش نشان داد. به نوشته تارنمای خبری این نهاد، «میشل باشله» رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر با صدور بیانیهای ضمن محکوم کردن مرگ جرج فلوید سیاهپوست آفریقایی_آمریکایی به دست پلیس آمریکا، خواهان پایان دادن به کشتار سیاهپوستان در ایالات متحده شد.

وی با ابراز تاسف از افزودن نام جرج فلوید به سلسله قتلهای آمریکاییهای آفریقاییتبار به دست نیروهای پلیس آمریکا تصریح کرد: «برونا تیلور، اریک گارنر، مایکل براون» و بسیاری دیگر از آفریقایی-آمریکاییهای غیر مسلح در طول سالیان گذشته به دست پلیس آمریکا جان خود را از دست دادهاند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با تاکید بر بررسی تبعیضنژادی گسترده در قتل سیاهپوستان در آمریکا گفت: مقامهای آمریکایی باید اقدامات جدی را برای پایان دادن به این قتلها اتخاذ کنند و از اجرای عدالت در هنگام وقوع چنین حوادثی اطمینان یابند.

وی تاکید کرد: رویه ها باید تغییر کنند، سیستم های پیشگیری باید به کار گرفته شود و مهمتر از همه، افسران پلیس که از زور بیش از حد استفاده می‌کنند باید به جرایمی که مرتکب شده اند متهم و محکوم شوند.

نمایندگان روسیه و چین نیز در نشست غیررسمی و مجازی شورای امنیت سازمان ملل به سرکوب اعتراضهای روزهای اخیر در آمریکا پیرامون قتل فلوید اشاره و از اعمال خشونت علیه معترضان و «توسل بیش از حد به زور» علیه سیاهپوستان این کشور انتقاد کردند.

«دیمیتری پولیانسکی» معاون نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل گفت: چرا آمریکا مانع از حق چین در برقراری صلح و نظم در هنگکنگ می‌شود و همزمان تجمعهای معترضان به قتل فلوید را به طور وحشیانه پراکنده میکند؟

همچنین وزارت امور خارجه روسیه در بیانیهای خواستار تحقیقات دقیق پیرامون قتل جورج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس این کشور شد و اعلام کرد: نقض پیدرپی حقوق بشر در آمریکا نگران کننده و باعث تاسف است.
براساس این بیانیه، این حادثه، نخستین مورد در سلسله اعمال غیرقانونی و غیرقابل توجیه سازمانهای امنیتی و انتظامی آمریکاست. این گونه جنایات پر سر و صدا غالبا توسط ماموران پلیس آمریکا رخ میدهد و نمونه آن قتل نوجوانی توسط مامور پلیس این کشور در سال ۲۰۱۶ بود که با وجود اینکه مقتول هیچ اقدامی برای تعرض به مامور پلیس نکرده بود، به قتل رسید.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه تاکید شده، در آمریکا مسائل زیادی در عرصه حقوق بشر انباشته شده است که شامل تبعیضنژادی قومی و مذهبی، خودسریهای پلیس، رفتار مغرضانه مقامهای دستگاه قضایی و پر شدن زندانها و بکارگیری کنترل نشده سلاح گرم توسط صاحبان این گونه وسایل میشود.

در این بیانیه، ابراز تاسف شده که در این شرایط ناگوار، واشنگتن سال به سال از افزایش تعهدهای بینالمللی خود در عرصه انسانی خودداری میکند، توصیههای سازمانهای حقوق بشری را نادیده میگیرد و حضور خود را در سازمانهای بینالمللی مربوطه کاهش میدهد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه نیز با انتشار پیامی به زبان انگلیسی در حساب توئیتر خود، رویکرد نژادپرستانه و فاشیستی پلیس آمریکا در قتل جورج فلوید را محکوم کرد.
وی با یادآوری حدیث پیامبر گرامی اسلام مبنی بر اینکه، سفید و سیاه نسبت به یکدیگر برتری ندارند، اعلام کرد: ما به مبارزه برای حراست از حقوق همه بشریت بدون قائل شدن هرگونه تبعیض بر مبنای نژاد، رنگ، مذهب و زبان ادامه میدهیم.

همچنین سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در حساب توئیتر خود نوشت: «دولت کنونی آمریکا از نژادپرستی و سفیدبرترپنداری سیستماتیک قدردانی هم میکند.»
موسوی افزود: «قتل وحشیانه و در کمال خونسردی جورج فلوید توسط مرد سفیدی که یونیفرم پلیس به تن دارد، بهصورت وحشتناکی نشاندهنده نژادپرستی نظاممند و برتر پندارینژاد سفید است؛ امری که توسط هیات حاکمه کنونی، تکریم و تجلیل میشود.

هدر سایت
پرسش های متداول
کیان محل | سرویس خبری محله کیانشهر تهران در خبرگزاری خط ویژه
آخرین اخبار