صندوق توسعه ملی یکی از حساب های کشور است که در طی سالیان متوالی سعی شده است بخشی از منابع نفتی به آن واریز و صرف بخش های زیر ساختی کشور شود. این صندوق قرار است به جای آنکه پول های نفتی صرف مخارج روزمره کشور شود صرف ساخت زیرساخت ها و زیربناهای کشور شود تا بدین ترتیب نفت به عنوان یک منبع تجدیدناپذیر بین نسلی به سرمایه گذاری های بین نسلی مبدل شود در همین راستا مدیر مبنا درخواستی داشته است که ان را با هم مرور میکنیم:
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا گفت: درخواست ما این است تا برخی از شرکتهای داخلی که تا کنون امکان استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را نداشتند، بتواند از این تسهیلات برای پیشبرد طرحها و پروژههای خود استفاده کنند.
«عباس علی آبادی» روز شنبه در نشست خبری افزود: بر اساس قانون برخی شرکتهای داخلی که بخشی از سهام آنها دولتی است نمیتوانند از منابع این صندوق استفاده کنند.
وی ادامه داد: همین موضوع سبب شده این شرکتها برای تامین منابع مالی طرح های بزرگ خود که برای کشور هم منفعت دارد با چالش مواجه شوند.
علی آبادی خاطرنشان کرد: بر این اساس تقاضای ما این است مقام های مسوول در این باره چاره اندیشی کنند.
وی ادامه داد: اگرچه شرکت مپنا نیز در این زمینه با چالش مواجه شده اما این امر موجب توقف فعالیتها نشده است.
مدیر عامل گروه صنعتی مپنا گفت: شرکت مپنا با هدف توسعه فعالیتها اقدام به استفاده از سرمایههای کوچک مردم کرده وطرحهای بزرگی را راهاندازی کرده است.
وی راهاندازی واحد بخار نیروگاه سیکل عسلویه، پرند و فرودسی مشهد را از جمله این طرحها دانست وگفت: مپنا خود را وابسته به یک منبع برای اجرای طرحها نکرده و ثابت کرده بدون استفاده از منابع صندوق توسعه ملی هم میتواند پروژههای خود را به نتیجه برساند.
علی آبادی افزود: مپنا به دنبال طرحهایی است که هم منفعت عمومی داشته باشد و هم منافع شرکت را تامین کند.
وی از آمادگی این شرکت برای تبدیل نیروگاه سیکل ساده به سیکل ترکیبی خبر داد و خاطرنشان ساخت : طرحهای نفت و گاز این شرکت با استفاده از سرمایههای مردمی اجرا میشود.
علی آبادی از در دست اقدام بودن طرحهایی در بخش حمل و نقل وبخش ریلی و هوایی خبرداد و گفت: برقی کردن حمل و نقل عمومی وکمک به برقی سازیخودروها را از برنامههای این شرکت است.
مدیر عامل مپنا در پاسخ به ایرنا گفت: باید به سرعت به سمت برقی کردن خودرو ها حرکت شود زیرا هم به نفع محیط زیست و هم به نفع کاهش مصرف سوخت است.
علی آبادی از راه اندازی نخستین ایستگاه شارژ خودرو برقی در شهر مشهد و در آینده نزدیک خبر داد.
وی گفت: شرکت مپنا آمادگی دارد تجهیزات مورد نیاز برقی کردن خودرو ها را که بومی نیز هستند را در اختیار خودروسازان داخلی قرار دهد تا آنها هرچه زودتر نسبت به برقی کردن اقدام کنند.
مدیرعامل گروه مپنا گفت: برقی کردن خودروها نیاز به زیرساخت هایی دارد که زیرساخت شبکه برق آن فراهم است و ایستگاه های شارژ باید احداث شود که مپنا آمادگی اینکار را دارد.
وی ادامه داد: استفاده از برق به جای سوخت فسیلی در خوردو ها به سلامت محیط زیست و انسان کمک میکند.
وی در ادامه از در حال اجرا بودن طرح های این گروه در عراق خبر داد و گفت: دولت عراق تا کنون همکاری خوبی کرده است.
علی آبادی واردات تجهیزات نیروگاهی که امکان ساخت در داخل را دارند به ضرر تولید کنندگان داخلی دانست و افزود: هنوز مجوز چند هزار مگاواتی برای واردات این نوع تجهیزات صادر میشود.
وی گفت: تجهیزات مذکور با تعرفه صفر وارد میشوند و امکان رقابت داخلی را از بین میبرند.
وی در باره تولید برق برای تابستان هم گفت: نیروگاه به اندازه کافی در کشور ساخته شده و اکنون ۸۳ هزار مگاوات نیروگاه داریم و ۱۲ هزار مگاوات هم مپنا در دست احداث دارد.
علی آبادی ادامه داد: سرمایه گذاری این چنینی برای فقط پشت سرگذاشتن پیک بار صحیح نیست بلکه این میزان برق اگر در صنایع و یا برای صادرات استفاده شود برای کشور مناسب است.
وی گفت: نبود برنامه جامع صادرات و یا استراتژی توسعه صنعتی تولید بیش از حد برق را غیر اقتصادی خواهد کرد.
«پایگاه خبری - تحلیلی خط ویژه»، به عنوان یکی از سامانه های اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی مطابق برنامه مصوب در طرح کیان کار عمل میکند- با هدایت و همراهی جمعی از صاحب نظران و نخبگان رسانه ای کشور - در نظر دارد ضمن فراهم سازی بستر و محیط واقعی کار برای فارغ التحصیلان رشته های مختلف دانشگاهی؛ به ارتقای کیفی و اعتلای رسانه ای و فرهنگی کشور در حد بضاعت خویش کمک و یاری رساند.
دفتر مرکزی: تهران - کیانشهر - خیابان شهید چیت ساز
hotlinepress1@gmail.com