menusearch
khatevizhehnews.ir

اقدامات مقابله با گردوغبار در حاشیه دریاچه ارومیه انجام شد

جستجو
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۰:۷:۵۰
۱۳۹۹/۳/۲۶ دوشنبه
(0)
(0)
اقدامات مقابله با گردوغبار در حاشیه دریاچه ارومیه انجام شد
اقدامات مقابله با گردوغبار در حاشیه دریاچه ارومیه انجام شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، در کشورمان از مجموع 164 میلیون هکتار اراضی ملی، 32 میلیون هکتار بیابان، 85 میلیون هکتار مرتع و 14 میلیون هکتار جنگل بوده و 20 درصد از سطح اراضی ملی کشور اراضی بیابان است.

در آذربایجانغربی نیز در دو منطقه، یکی در شمال استان یعنی شهرستان ماکو و ناحیه بورالان به مساحت 64 هزار هکتار و دومی در حاشیه دریاچه ارومیه به مساحت تقریبی 180 هکتار بر اثر عقبنشینی آب دریاچه ارومیه، اراضی حساس به فرسایش بادی بهوجود آمده است.

کانونهای بحرانی در استان در تیزخراب جبل ارومیه، کنگرلو سلماس، قلعه بزرگ و آغداش میاندوآب، محمدیار نقده و بورالان ماکو شناسایی شده و مساحت مناطق تحت فرسایش بادی در آذربایجانغربی برابر 26 هزار و 81 هکتار است که 24 هزار و 66 هکتار این سطح در منطقه برداشت و دو هزار و 15 هکتار در منطقه رسوبگذاری واقع شده است.

بر همین اساس باید اقداماتی در راستای مقابله با گرد و غبار و بیابانزدایی انجام شود.

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجانغربی با اشاره به فعالیتهای مطالعاتی این اداره کل در راستایی مقابله با گرد و غبار اظهار داشت: مطالعات مقابله با فرسایش بادی و گرد و غبار در حاشیه دریاچه ارومیه به مساحت 150 هزار هکتار در محدوده استانهای آذربایجان غربی و شرقی انجام شده است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر مطالعات مقابله با فرسایش بادی و گرد و غبار در استان به مساحت هفت هزار و 400 هکتار در منطقه جبل و مطالعه شناسایی کانونهای بحرانی آذربایجان غربی به مساحت 26 هزار هکتار انجام شده است.

هادی قاسمی با اشاره به اقدامات اجرایی این اداره کل از سال 93 تا 98 برای مقابله با فرسایش بادی و گرد و غبار در حاشیه دریاچه ارومیه بیان کرد: در این راستا در 739 هزار هکتار در استان نهالکاری و تولید نهال، بوتهکاری همراه با آبیاری، احداث بادشکن غیرزنده، ساماندهی چرای دام، اصلاح و پرورش گززارهای طبیعی و اجرای روشهای نوین مقابله با فرسایش بادی و گرد و غبار انجام شد.

وی بیان کرد: در سال گذشته 100 درصد اعتبارات، تخصیص یافت و در مجموع از سال 93 تاکنون نیز 71 درصد از اعتبارات تخصیصی، تخصیص یافته است.

رئیس بیابانزدایی اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: پروژه ترسیب کربن با همکاری سازمان مراتع و جنگلها اجرا و از سال 93 در آذربایجان غربی اجرا شد و هدف از آن، حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی بوده تا با توسعه روستایی از منابع طبیعی حفظ و حراست شود.

حسن پورحسن بیان کرد: در منطقه بورالان ماکو برای جلوگیری از شنهای روان، اسکنبیل در 200 هکتار کاشت شده و از سوی دیگر از بوته قرهداغ که مقاوم به کم آبی بوده و رشد بسیاری دارد استفاده شده است.

وی بیان کرد: در این راستا از اعتبارات ملی و استانی در این طرحها استفاده شده است.

رئیس بیابانزدایی اداره کل منابع طبیعی استان در ادامه به احداث ایستگاه پمپاژ بورالان ماکو اشاره کرد و گفت: هدف از احداث آن، انتقال آب چشمه ثریا برای مبارزه با شنهای روان و آبیاری هزار هکتار از اراضی بالادست شامل 19 الکتروپمپ با دبی 500 لیتر بر ثانیه است.

وی افزود: این ایستگاه پس از انتقال به یک حوضه آبریز با حوضه ذخیره با حوضه ذخیره آب از طریق کانال وارد ایستگاه میشود.

پورحسن اظهار داشت: برای احداث این ایستگاه در مجموع چهار تا پنج میلیارد هزینه شده و برای احداث بقیه آن که شامل لولهگذاری و احداث استخر و آبیاری قطرهای اراضی بالا دست نزدیک 10 میلیارد تومان نیاز است که در صورت تامین اعتبار این عملیات نهایی به بهرهبرداری میرسید.

 

هدر سایت
پرسش های متداول
کیان محل | سرویس خبری محله کیانشهر تهران در خبرگزاری خط ویژه
آخرین اخبار