menusearch
khatevizhehnews.ir

امنیت روانی جامعه در سایه فرهنگ عفاف و حجاب

جستجو
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۳:۰:۴۱
۱۳۹۹/۳/۳۰ جمعه
(0)
(0)
امنیت روانی جامعه در سایه فرهنگ عفاف و حجاب
 امنیت روانی جامعه در سایه فرهنگ عفاف و حجاب

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، انسان فطرتاً موجودی اجتماعی است و به عنوان عضوی از جامعه، باید تابع ضوابط اجتماعی باشد تا وظیفه فردی خود را در برپا کردن آرامش و امنیت در جامعه انجام دهد برای این ضوابط اجتماعی، هنجارها که یک قاعده رفتاری هستند مشخص می‌کند مردم در شرایط عادی چگونه رفتاری داشته باشند. فایده این استاندارد رفتاری آن است که به بقای الگوهای روابط متقابل اجتماعی و شیوه های انجام امور کمک می‌کند.

هنجارها از این بابت بر ارزش ها و گرایش های اجتماعی اثر می‌گذارند و تجویزکننده در عین حال نهی کننده رفتارها هستند. قوانین، طرز لباس پوشیدن، مقررات اداری همه گونه هایی از هنجارها و رفتارهای اجتماعی است که مورد قبول جامعه بوده و یکی از این هنجارهای مورد قبول جامعه، "حجاب" است.

اهمیت و ضرورت حجاب و پوشش اسلامی تا جایی است که خداوند متعال در برخی از سوره های قرآن از آن به عنوان یک ضرورت یاد می‌کند آن را حافظ انسان در برابر بسیاری از بیماری های جسمی و روانی می‌داند. حجاب فقط اختصاص به زن ندارد، بلکه نوعی پرده است که در روابط میان زن و مرد وجود دارد. حجاب مانع گمراهی، خودنمایی و حافظ حرمت و آداب عفت حیا است.

هدف از حجاب آن است که زنان با فراغت کامل بتوانند وظایف و رسالت اساسی خویش را انجام دهند که حفظ نسل، پرداختن به شئون خانه وخانه داری، تربیت کودک و اهمیت دادن به آن است. دین مبین اسلام حجاب را به عنوان عامل مهم حفظ و اعتلای شخصیت فردی و تحکیم بنیان خانوادگی، عفت اخلاق اجتماعی بر زن واجب فرموده است.

رعايت حجاب نه تنها براي خود زن ارزش مي آفريند، بلکه مي تواند خانواده و اجتماع را نيز تحت تاثير قرار دهد. امنيت جنسي، جاني و آبرويي زنان در جامعه از مهمترين نيازهاي اجتماعي آنان است. اين امنيت با توجه به ويژگي هاي خاص آنان چه از بعد جاذبه هاي جنسي، جسمي و رفتاري که خداوند براي تحقق و تداوم مقام معشوقه بودن در خانواده به آنان ارزاني داشته و چه از جهت ضعف جسماني در مقايسه با مردان که آن هم ناشي از لطافت، ظرافت و جمال آنهاست از اهميت بسياري برخوردار است.

"حجاب" زن را به عنوان انسان متفکر مطرح مي سازد تا قدرت تفکر و اراده ي اواجتماع را تحت پوشش بگيرد حجاب مي تواند به زن اين امکان را بدهد که به عنوان يک انسان فعال با ساير نظام هاي اجتماعي همچون فرهنگ، سياست و اقتصاد و ... رابطه حسنه بر قرار کند زيرا حجاب کليه خصوصيات يک نظام فرهنگي را دارا بوده و فرد را براي ارتباط اين نظام با نظام هاي ديگر آماده مي سازد.

حجاب بر بعد معنوي انسان تکيه دارد و سعي مي کند او را به عنوان موجودي فرهنگي که از مهمترين خصوصياتش برقراري ارتباط منطقي با ديگران است مطرح سازد. در سايه حجاب، جامعهاي سالم، داراي امنيت، پويا و به دور از آسيبهاي اجتماعي خواهيم داشت. امری بدیهی است که براي ريشه کن کردن بدحجابي، همکاري همه دستگاهها، ادارات و نهادها مورد نياز است، براي خشکاندن ريشه درخت بدحجابي، فرهنگسازي مناسب لازم و ضروري است؛ چرا که امنيت و آرامش در سايه رعايت عفاف و حجاب به وجود ميآيد.

هر جامعه ای برای رعایت این هنجارها و اجرای این قوانین، سازمان یا نهادهایی را پیش بینی می‌کند که در ایران نهادی که بیشترین وظیفه و مسئولیت را در اجرای این هنجار دارد "نیروی انتظامی" است. پلیس و نیروی انتظامی مهمترین نهاد نظارت اجتماعی هستند.

نهادينهسازي عفاف و حجاب مهمترين ماموريت حوزه فرهنگي و اجتماعي نيروي انتظامي است که به دو صورت با ناهنجاری ها برخورد می‌کند یکی به صورت سلبی و دیگری ایجابی.که رویکردی بر مبنای پیشگیری و فرهنگ سازی که با برگزاری کارگاه ها و جلسات با خانواده ها، جوانان، اصناف و تعامل گسترده با دانشگاه ها، مدارس، نهادها و در شهرستان ها و مراکزاستان انجام داده و برای افزایش احساس امنیت اقدام می‌کند.

از اقدامات مهم پلیس در راستای مبنای اجتماعی، نگرش جامعه محور و ایجابی تاسیس مراکز مشاوره و مددکاری اجتماعی در یگان های سراسر کشور است. این بدین معنا است که امروز وظیفه پلیس تنها دستگیری متخلفان نیست بلکه رسیدگی به وضعیت کسانی که دارای مشکلات و مسائل ناهنجار زندگی مانند بد حجاب، اختلافات زناشویی، خانوادگی، تعارض در روابط والدین و فرزندان و سایر مشکلات هستند که با ارائه خدمات مشاوره می‌توان به حل و فصل آن پرداخت و با این کار باعث ایجاد امنیت و آرامش در جامعه گردند و با دادن امر به معروف نهی از منکر در مورد حجاب وظیفه خود را ایفا می‌کنند.

باید بدانیم که پیشگیری بهتر از درمان است و پیشگیری از جرم از شاخص ترین و بارزترین وظایف پلیس است و همچنين فرمايش هاي امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري(مدظله العالي)، ضرورت و اهميت حفظ حجاب در جامعه را روشن می‌سازد. سياست آندلس سازي- فساد اداري - اخلاقي و اقتصادي که از اهداف دشمن است رو به تزايد و تبديل به رفتار و عرفی مي شود.

سياسي کردن حجاب و استفاده ابزاري از آن، ضعف عفت مداري در جامعه از جمله چالش هاي موجود در حوزه حجاب و عفاف است. راهکارها چیست؟ يکي از راه هاي براندازي، رونق دادن به فساد اخلاقي در جامعه است که با اجراي سياست هاي کلي خانواده و تقويت سبک زندگي اسلامي، اجراي امر عفاف و حجاب در جامعه تسهيل می‌شود.

توجه به نماز، تاکيد بر اهميت عفاف و حجاب، اهتمام به اجراي وظايف قانوني، تقويت ارکان خانواده، دغدغه بودن پديده بدحجابي براي تمام مسئولان، توليد فيلم هاي کوتاه آموزشي و عبرت­ آموز، نقش دادن به سازمان ها و خانواده ها در تحقق فريضه امر به معروف و نهي از منکر را مورد تاکيد قراردارد.

با رعايت حجاب و عفاف از طرف مردان و زنان (به ويژه بانوان در زمينه حفظ حجاب) جامعه از بسياري از خطرات حفظ خواهد شد و مهمتر از همه اين که با حفظ حجاب کيان خانواده که اصلي ترين نهاد اجتماع است در معرض خطر قرار نمي گيرد.

براي رسيدن به اين منظور بايد فرهنگ حجاب در جامعه گسترش پيدا کند و در اين امر دولت، خود مردم، رسانه هاي گروهي مي توانند نقش مؤثري بر ترويج حجاب داشته باشند، که درصورت تحقق اين موضوع جامعه از خطرات حفظ وآسيب هاي اجتماعي کاهش مي يابد از آنجايي که بي حجابي برخلاف ساختار فطرت آدمي مي باشد، ضربه بزرگي بر گوهرشريف روح و جسم و منشأ اختلال های رواني و عوارض نامطلوب جسمي خواهد بود.

اساس حجاب و پوشش اسلامي که يکي از اوامر انسان ساز الهي و يکي از احکام حيات بخش اسلام در زندگي طيبه است و منطبق بر فطرت بشر و مبتني بر نيازها و شرايط رواني او و زمينه ساز پويائي و کمال انساني فرد و جامعه است.#

نویسنده : سردار "علی آزادی" فرمانده انتظامی استان کردستان

منابع:

1- عهد عتیق ،انجمن پخش کتب مقدس، لندن،1992

2- عهد تجدید ،انجمن پخش کتب مقدس،نیویورک، 1994

3- خسروی،مجید،تاثیر حجاب در مقام ومنزلت زن ماهنامه تربیت شماره 3و4 آذر ودی 1385

4- فتاحی زاده-فتحیه،حجاب از دیدگاه قرآن وسنت،ناشر مرکز انتشارات دفتر


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

هدر سایت
پرسش های متداول
کیان محل | سرویس خبری محله کیانشهر تهران در خبرگزاری خط ویژه
آخرین اخبار
به وقت غزه

به وقت غزه

۰۲/۱۲/۲۹