تروئیکای اروپایی: از بازگشت تحریم‌های ایران حمایت نمی‌کنیم

سه کشور اروپایی طرف برجام به رغم ابراز نگرانی از لغو تحریمهای تسلیحاتی ایران، از تلاش آمریکا برای بازگرداندن همه تحریمهای ضدایرانی شورای امنیت انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه وزارت خارجه انگلیس، وزرای خارجه سه کشور اروپایی طرف برجام (فرانسه، انگلیس و آلمان) در بیانیهای مشترک، مدعی تعهد به یافتن راه حلی دیپلماتیک برای واداشتن ایران به اجرای کامل تعهدات خود ذیل برجام شدند.

آنها در بخشی از این بیانیه، به رغم این ادعا که همچنان به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پایبند هستند، اعلام کردند که لغو تحریم تسلیحاتی ایران که طبق قطعنامه در اکتبر سال میلادی جاری محقق میشود، تبعات سنگینی برای ثبات و امنیت منطقه دارد و اینکه تحریمهای تسلیحاتی اتحادیه اروپا تا ۲۰۲۳ به قوت خود باقی خواهد ماند.

کشورهای اروپایی طرف برجام همچنین از طرح این موضوع و هماهنگی نزدیک با روسیه، چین و دیگر اعضای شورای امنیت خبر دادند.

این در حالی است که در بخش دیگری از این بیانیه، کشورهای اروپایی طرف برجام به تهدید آمریکا مبنی بر توسل به مکانیسم ماشه برای بازگرداندن همه تحریمهای ضد ایرانی واکنش نشان داده و اعلام کردند: هر گونه اقدام یک جانبه برای بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل تبعات منفی جدی در شورای امنیت سازمان ملل خواهد داشت.

آنها همچنین اعلام کردند: ما از چنین تصمیمی که با تلاشهای فعلی برای حفظ برجام ناسازگار است، حمایت نخواهیم کرد.

در بخش دیگری از بیانیه سه کشور اروپایی طرف برجام میخوانیم: بر این باوریم که باید به دغدغههای مشترک در باب برنامه هستهای ایران، موشکهای بالستیک و فعالیتهای ثباتزدای منطقهای در درازمدت رسیدگی کنیم. برای رسیدن به چنین نتیجهای، همچنان به این باور اصرار داریم که راهبرد فشار حداکثری (آمریکا) آنگونه که باید راه به جایی نمیبرد. بنابراین، به اینکه همزمان با توسل به دیپلماسی و گفتگوی موثر، ایران را به مسئولیت پذیری وادار کنیم، ادامه میدهیم.